پرکن و بسته بندی لبنیات (شیر و ماست و دوغ)

جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶
Friday, September 22, 2017

 

 

لبنیـات

لبنیات به آن دسته از مواد غذایی اطلاق می‌شود که از شیر تولید می‌شوند. معمولاً ماده اولیه تولید انواع لبنیات، شیر گاو است. اما گاهی از شیر سایر پستانداران همچون بز، گوسفند، اسب و... هم استفاده می‌شود.

 

 خواص فراوردهای لبنی

 با این که بسیاری از مواد غذایی کلسیم دارند، اما فرآورده‌های لبنی بهترین منبع کلسیم به شمار می‌آیند. بدن انسان کلسیم را برای ساختن دندان‌های سالم و استخوان بندی قوی استفاده می‌کند. قلب، ماهیچه‌ها و سیستم اعصاب برای انجام وظایف درست خود به کلسیم نیاز دارند . یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم خطر بیماری‌های متعددی از جمله پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. فرآورده‌های لبنی همچنین پروتئین، ویتامین‌های گروه Bو دیگر مواد لازم برای بدن نظیر سلنیوم، روی، فسفر، پتاسیم و منیزیم را تأمین می‌کند.

شیر سرشار از ویتامین D است که به جذب کلسیم در روده کوچک کمک می‌کند. شیر کم چرب هم حاوی ویتامین A است که در شیری که چربی آن گرفته شده وجود ندارد. تمامی فرآورده‌های لبنی چربی بالایی دارند، بویژه چربی هایی که موجب افزایش کالری می‌شوند. فرآورده‌هایی که از شیر کم چرب و شیر اشباع شده اند دارای همان فواید هستند؛ البته چربی و کالری اضافی آنها گرفته می‌شود. برخی از فرآورده‌های لبنی دارای باکتری‌های مفیدهستند. این باکتری‌ها در تهیه محصولات لبنی مثل ماست و شیر به کار می‌روند که به حفظ تعادل باکتری‌های موجود در روده کوچک کمک می‌کنند. در ضمن برای افرادی که در هضم لاکتوز شیر مشکل دارند ، احتمالاً هضم فرآورده‌های آن نظیر ماست و... آسان تر خواهد بود. این باکتری‌ها می‌توانند به حفظ سلامت در برابر سرطان و بالا رفتن کلسترول کمک کنند.

 

انواع فراوردهای لبنی

شیر که پس از پاستوریزه و هموژنیزه شدن با مقادیر متفاوت از چربی در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

  • خامه، چربی شیر است که به آن سرشیرنیز گفته می‌شود.
  • خامه ترش، خامه ایست که به وسیله باکتری تخمیر و ترش شده است.
  • شیر خشک، با حذف آب شیر به دست می‌آید.
  • شیر غنی‌شده، شیری است که با تبخیر ،آب آن غلیظ شده است و معمولاً به آن شکر هم اضافه می‌کنند.
  • کره، همان چربی شیر است که از هم زدن خامه حاصل می‌شود.
  • پنیر را از راه جامد کردن شیر تهیه می‌کنند. سپس این بخش جامد را از آب پنیر جدا کرده و می‌گذارند تا عمل بیاید. این کار معمولاً توسط باکتری یا مایه پنیر صورت می‌گیرد.
  • ماست، شیری است که به‌وسیله باکتری‌های استروپتوکوک و لاکتوباسیل تخمیر شده است.
  • بستنی، خامه ایست که به آرامی یخ بسته است.
  • کاسترد یخی
  • دوغ

 

 

 

اگر از آن آدم‌هایی هستید كه شیر و پنیرتان هرگز ترك نمی‌ شود، از شنیدن این خبر خوشحال خواهید شد، این كه محققان متوجه شده‌اند افرادی مثل شما، نسبت به سایر افراد، چند قدم از سكته قلبی و مجموعه علائم هشداردهنده آن دور هستند.

اگر بخواهید دقیق‌تر بدانید، قضیه از این قرار است كه سندرمی وجود دارد به نام "سندرم متابولیك".

این سندرم، مجموعه علائمی است كه اگر فرد چند تای آن را داشته باشد، باید فكری به حال خودش بكند و بیشتر مراقب باشد، چون می ‌تواند نشان ‌دهنده خطر قریب ‌الوقوع بیماری قلبی و سكته در او باشد.

علائم سندرم متابولیك
علائم سندرم متابولیك،عبارتند از: فشار خون بالا ، تری‌گلیسیرید بالا ، كلسترول خوب یا همان HDL پایین، قند خون بالا و همین طور چاقی شكمی.

حالا می ‌توانیم اصل خبر را، به گزارش رویترز، دوباره مرور كنیم: كسانی كه روزانه شیر می‌ خوردَند، به نسبت كسانی كه "به ندرت" به‌ آن رغبت نشان می ‌دادند، 62 درصد كمتر احتمال دارد كه به سندرم متابولیك دچار شوند. این نتایج، از بررسی 2 هزار و 400 مرد میانسال بریتانیایی، به مدت حدود 20 سال به دست آمده است.

نتایج مشابهی هم در مورد مصرف پنیر و ماست به دست آمده و این خوراكی‌ها هم همین فایده را داشته‌اند.

جالب است از سرنوشت افرادی كه در این مطالعه دچار سندرم متابولیك شده‌اند، خبر داشته باشیم. این افراد 79 درصد بیشتر از سایرین دچار حمله قلبی شدند، 4 برابر جمعیت نرمال جامعه دچار دیابت یا بیماری قند شدند و احتمال فوتشان در عرض این 20 سال،46 درصد بیشتر از سایرین بود.

این بررسی‌ها، در دانشگاه "كاردیف" انگلستان انجام شده و نتایج آن در نشریه " اپیدمیولوژی بهداشت جامعه "چاپ شده است. البته این مطالعه ثابت نمی‌ كند كه با مصرف لبنیات، قطعاً به علائم سندرم متابولیك دچار نمی‌ شوید.

این نتایج تنها نشان‌ دهنده نوعی رابطه بین این دو موضوع است كه برای اثبات قطعی نوع این رابطه، باید مطالعات بالینی و مداخله‌ای بیشتری صورت گیرد. با این حال، از آنجا كه به دلایل گوناگون، مصرف لبنیات مفید شناخته شده است، می‌ توانیم از همین الان آن را به عنوان یك توصیه جدی برای همه مطرح كنیم.


در مطالعات قبلی هم نقش لبنیات در پیشگیری از انواع بیماری‌ها بررسی شده و نتایج مشابهی به دست آمده است. به عنوان مثال چندی پیش، محققان آمریكایی گزارش دادند كه افرادی كه روزانه مقادیر بالایی از مواد حاوی كلسیم و ویتامین D استفاده می ‌كنند، 18 درصد كمتر از بقیه احتمال دارد كه دچار دیابت نوع 2 شوند و همان طور كه می ‌دانیم، لبنیات گوناگون سرشار از این دو ماده حیاتی هستند.

اما شیر و لبنیات، از چاقی هم تا حدی پیشگیری می ‌كنند. همان طور كه می‌ دانیم، اكثر آنها حاوی مقادیر قابل ‌‌ملاحظه‌ای كلسترول هم هستند. پس چطور است كه افرادی كه از این خوراكی‌ها می‌ خورند، كمتر چاق می ‌شوند و حتی چربی خون‌شان هم بیشتر از بقیه تحت‌ كنترل است؟ هنوز راز این معما گشوده نشده، حتی جالب است اگر به این نكته دقت كنیم كه حذف چربی لبنیات هم تأثیری در كاهش وزن افراد نداشته است.
مطالعات انجام شده نشان می ‌دهد كه اگر فرد چاق بخواهد با كم كردن چربی لبنیات مصرفی‌اش، مقدار كالری دریافتی‌اش را كم كند، فایده چندانی نخواهد برد و این موضوع كمكی در كاهش وزن او نمی ‌كند. بنابراین بهتر است از حجم غذاهای سرخ‌شده و آماده‌اش كم كند تا از چربی لبنیات مصرفی‌اش.

شاید همه این تأثیرات را بتوان به تركیب مواد مغذی موجود در لبنیات نسبت داد. شاید همین تركیب اسرارآمیز باشد كه از لبنیات معجونی ساخته كه بتواند بیشترین فایده و كمترین ضرر را برای ما داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید
ثبت سفارش

تماس با ما

 

آدرس: کیلومتر20 جاده قدیم کرج، شهرقدس،
بلوار 45 متری انقلاب، انتهای خیابان چمن، خیابان صنعت


تلفن:          46897086 -021
فکس:         46862890 -021
ایمیل:         info@behafarinco.ir

SANADATA | SanaCMS 7.3
بسته بندی,دستگاه های بسته بندی,سازنده دستگاه,بستهبندی,ماشین سازی به آفرین ,سازنده ماشین آلات,ماشین آلات صنعتی